Przejdź do treści

Jakie są objawy, które powinny zaniepokoić?

Problemy wzrokowe u dzieci mogą być bardzo różne i nieoczywiste np. w szkole dziecko może:

  • złościć się “bez przyczyny”,
  • okazywać niechęci do czytania, pisania,
  • robić byle jak i szybko,
  • unikać prac grupowych,
  • szukać wymówek, uciekać, wiercić się.

I to wcale nie znaczy, że jest złośliwe, głupie, leniwe, aspołeczne czy niewychowane.

Dziecko nie powie nam, że źle widzi lub że trundo jest jemu dłużej na coś patrzeć. Ono tego nie wie.

To my, rodzice, opiekunowie, dziadkowie musimy wiedzieć na co zwracać uwagę:

Niemowlak

  • Brak kontaktu wzrokowego i reakcji na znajome dziecku twarze i przedmioty
  • Niechęć do podążania wzrokiem za zabawkami, zwłaszcza kontrastowymi,świecącymi i wydającymi dźwięki
  • Uciekanie oka, zezowanie po 3 miesiącu życia
  • Nadmierne pocieranie któregoś z oczu
  • Niepokój dziecka przy zasłonięciu któregoś oka
  • Oczopląs
  • Biały odblask wypełniający źrenicę, widoczny na zdjęciach z fleszem
  • Zmętnienie widoczne w źrenicy
  • Niesymetryczna wielkość źrenic i/lub gałek ocznych
  • Gromadzenie się wydzieliny ropnej
  • Zaczerwienienie, opuchlizna, przymykanie powieki
  • Zaczerwienienie, przekrwienie gałki ocznej

Kilkulatek

(oprócz tych powyżej)

  • Niechęć do kolorowania, rysowania, układania puzzli
  • Trudności z koncentracją, zabawą manualną przez dłuższą chwilę
  • Zakrywanie/zamykanie któregoś oka, zwłaszcza podczas patrzenia na bliższe przedmioty
  • Przechylanie głowy do któregoś z ramion
  • Skarżenie się na powtarzające się bóle głowy, zwłaszcza z przodu głowy
  • Skarżenie się na bóle oczu
  • Wrażliwość na światło, dyskomfort w jasnych pomieszczeniach
  • Senność, brak zaangażowania, brak sił na zabawę, pokładanie się na stole czy podłodze
  • Niechęć do sportów, aktywności fizycznej, zabaw z piłką
  • Słaba koordynacja wzrokowo-ruchowa
  • Trudność w nawlekaniu koralików na rzemyk, brak celności
  • Problemy z określaniem kierunków i rozróżnianiem kształtów
  • Trudność z szukaniem szczegółów w przestrzeni lub w książeczkach
  • Niezdarność, brak koordynacji, wpadanie na przedmioty
  • Trudność z orientacją w przestrzeni
  • Choroba lokomocyjna
  • Zgłaszanie podwójnego widzenia

Podstawówkowicz:

(oprócz tych powyżej)

  • Niechęć do czytania i nauki
  • Mrużenie oczu, nadmierne mruganie, łzawienie
  • Przysuwanie się do czytanego tekstu
  • Nadmierne poruszanie głową podczas czytania
  • Powolne czytanie
  • Cofanie się w czytanym tekście, czytanie tych samych fragmentów
  • Przekręcanie końcówek słów i całych słów
  • Gubienie wyrazów podczas czytania (zwłaszcza krótkich)
  • Zagubienie w tekście, przeskakiwanie linijek
  • Śledzenie czytanego tekstu palcem lub ołówkiem
  • Skupianie się na odczytywaniu liter z pominięciem właściwej intonacji słów
  • Trudności z czytaniem ze zrozumieniem
  • Trudności z uczeniem się tekstu na pamięć
  • Trudności z przepisywaniem z tablicy (w tym do tabelki)
  • Trudności z utrzymaniem pisma w linii, pisanie pod górkę albo z górki
  • Przekręcanie głowy i/lub kartki podczas pisania
  • Brzydkie pismo
  • Brak organizacji w zeszycie, zaczynanie pisania w różnych miejscach na kartce
  • Mylenie liter z brzuszkiem typu „p”, „q”, „b”, „d”
  • Pomijanie liter w pisaniu
  • Brak wyobraźni przestrzennej
  • Trudność z oceną odległości

Co zrobić, gdy zobaczę któryś z wyżej wymienionych objawów u swojego dziecka?

Przede wszystkim udać się na badanie wzroku. W pierwszej kolejności do okulisty dziecięcego, który sprawdzi zdrowie oczu oraz określi wadę wzroku. Następnie do optometrysty pediatrycznego, który sprawdzi funkcje wzrokowe, takie jak akomodacja czy ruchy oczu, a także wykluczy występowanie zaburzeń (w tym zeza). To on dobierze okulary lub soczewki kontaktowe.

W przypadku braku występowania wyżej wymienionych objawów, należy udać się na wizytę kontrolną najlepiej w wieku 1 i 3 lat. Obowiązkowo każde dziecko powinno być sprawdzone okulistycznie przed podjęciem nauki szkolnej. Następne kontrole warto przeprowadzać co 2 lata lub według zaleceń specjalisty.